چرا مولودی بابرکتتر از امام جواد(ع) نیست/ ولایت در کودکی؛ اثبات موهبتی بودن علم امامت
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۳۸۱۸۲
عبدالحسین طالعی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم، در گفتوگو با ایکنا به توضیح درباره شخصیت امام جواد(ع) پرداخت و گفت: امام رضا(ع) در روایتی خطاب به امام جواد(ع) فرمودند «این همان مولودی است که در اسلام با برکتتر از او، زاده نشده است». امام(ع) دلیل این امر را بیان نفرمودند و نمیتوانیم به صورت قطعی در این رابطه سخن بگوییم؛ با وجود این، بنده احتمالاتی را با توجه به قرائت تاریخی در این زمینه مطرح میکنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: دولت هارون الرشید هم درصدد بود به مردم القا کند ایشان به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و اساسا یاد ایشان را از ذهن مردم پاک کند. از سویی دیگر یک گروهی به نام واقفیه ایجاد شد که برخی از اعضای آن از شاگردان امام کاظم(ع) بودند. اینها آمدند گفتند امام موسی بن جعفر(ع) آخرین امام بود، ایشان از دنیا نرفته است بلکه غیبت کرده و به زودی برمیگردد. این ادعا را به این دلیل مطرح کردند که تسلیم امام رضا(ع) به عنوان امام زمان عصر خود نشوند.
طالعی با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی جهاد امام رضا(ع) ابطال واقفیه بود تا اثبات کنند امامت در امام هفتم متوقف نشده است و این جریان ادامه دارد، تصریح کرد: این مسئله خیلی از امام رضا(ع) وقت گرفت؛ چون گروهی که در برابر حضرت وجود داشتند عدهای از شاگردان پدرش بودند و در شمار وکلای حضرت به حساب میآمدند. بخش عمدهای از عمر امام رضا(ع) به مبارزه با واقفیه گذشت. در نهایت امام رضا(ع) توانست کمر واقفیه را بشکند. از سویی دیگر تولد امام جواد(ع) در زمانی رخ داد که امام رضا(ع) سن بالایی داشت و تا آن زمان اولاد ذکور نداشت. از آنجایی که حضرت تا سنین بالا فرزند پسر نداشتند، لذا جریان واقفیه مجددا جان گرفت و ادعا کرد مگر قرار نبود امامت در نسل پسری تداوم داشته باشد، پس چرا امام رضا(ع) فرزند پسری ندارد. از این جهت اصلا نفس تولد امام جواد(ع) برای شیعیان امتحان سختی بود. به همین جهت فقط معدودی از شیعیان به امامت امام رضا(ع) باقی ماندند تا زمانی که امام جواد(ع) متولد شد.
سردبیر مجله کتاب شیعه ادامه داد: پس از تولد امام جواد(ع) امتحان دومی شروع شد. امتحان دوم این بود که حضرت رضا(ع) زمانی مسموم شد که امام جواد(ع) حدود هشت سال سن داشتند. مردم تا آن زمان با این مسئله برخورد نکرده بودند که یک نوجوان هشت ساله امام شود. از طرفی مردم چندان معرفتی به جایگاه والای امامت نداشتند و آگاه نبودند که مقام امامت مقام موهبتی است و به امام رسیدن امام جواد(ع) مانند به نبوت رسیدن حضرت عیسی و حضرت یحیی در ایام کودکی است. این چند امتحان الهی با هم جمع شد و بر همین اساس کسانی که بر امامت جوادالائمه(ع) باقی ماندند آنهایی بودند که در معرفت، امتحان پس داده بودند. نتیجه این امتحانات این شد که وجود مبارک امام جواد(ع) بعد از فتنه بزرگ واقفیه باعث تداوم امامت شد.
وی یادآور شد: باید به این نکته توجه داشت که دشمنان میتوانستند امام رضا(ع) را در سال ۲۰۳ مسموم نکنند و ایشان در سن بالاتر به شهادت برسند تا امام جواد(ع) در سن بالاتر به امامت برسند. با اینکه آنها تصمیم داشتند با این کار ریشه امامت را بخشکانند؛ اما خداوند فایدهای در عمل آنها قرار داد که نتیجه برعکس شد؛ یعنی شیعیان فهمیدند یک پسر نه ساله میتواند به امامت برسد. این امر زمینهساز امامت حضرت مهدی(عج) بود که در پنج سالگی به امامت رسید. شیعیانی که اهل معرفت بودند متوجه شدند امامت یک فرد در سن کودکی مقدور است، چون امر امامت امری موهبتی است.
طالعی تأکید کرد: یکی از پیامدهای امامت امام جواد(ع) در کودکی تثبیت این اصل بود که امام با علم موهبتی امام میشود، نه علم اکتسابی. آن جریانی که امامت را شبیه یک حکومت زمینی میدانست و نه یک موهبت آسمانی، جریان خطرناکی بود که در آن عصر وجود داشت و حتی در زمان ما هم طرفدارانی دارد. این جریان درصدد است امامت را یک امر زمینی و عرفی نشان دهد، حال آنکه امامت اینگونه نیست. امام همان چیزی است که امیرالمومنین(ع) در خطبه دوم نهجالبلاغه میفرمایند و تصریح دارند: کسی در امت با اهل بیت(ع) قابل قیاس نیست.
وی در ادامه تصریح کرد: در اینجا من میخواهم به مطلبی اشاره کنم که کمتر شنیدم کسی آن را مطرح کند. من این مطلب را مدیون دروس تفسیر سیدمرتضی شبستری هستم؛ مفسر بزرگی که سال ۵۹ فوت کرد و من در آن زمان به درس ایشان میرفتم. مرحوم آقای شبستری وقتی از برخی اصحاب نام میبرد میفرمود این اصحاب در برهههای حساسی نقش اساسی ایفا کردند. ایشان نمونه اینگونه اصحاب را جابر بن عبدالله میدانست. ایشان میگفت خداوند سن زیادی به جابر داد فقط برای آن چند روز آخر عمرش که به عنوان یک صحابی پیرمرد محاسن سفید در مقابل یک نوجوان هفت، هشت ساله یعنی امام باقر(ع) عرض ادب بکند و عملا به مردم بفهماند امامت به تحصیل و کسب و محاسن سفید نیست، بلکه یک موهبت الهی است. این نمونه را مرحوم آقای شبستری نام میبرد. من سعی کردم این نمونهها را احصا کنم. به همین دلیل به دو مورد جالب در زمان جوادالائمه(ع) برخوردهام.
وی ادامه داد: یکی از نمونهها حضرت عبدالعظیم حسنی است. در زمان امام جواد(ع)، عبدالعظیم حسنی یکی از پیرمردان بنیهاشم از نسل سادات حسنی بود. در آن زمان برخی سادات حسنی به دلایلی با سادات حسینی میانه خوشی نداشتند؛ لذا از عبدالعظیم حسنی به عنوان سید حسنی انتظار نداشتند در سن پیری بیاید در مقابل امام جواد(ع) که کودک بود عرض ادب کند و سوالات خود را از ایشان بپرسد. با این وجود عبدالعظیم حسنی مکررا در برابر حضرت زانو میزد و از ایشان سوال میپرسید. این نکته مهمی است. نمونه دیگر جناب علی بن جعفر است، پسر امام صادق(ع) که عموی پدر امام جواد(ع) بود. ایشان در زمان خودش به لحاظ سنی بزرگ بنیهاشم قلمداد میشد. در زمانی که امام موسی بن جعفر(ع) در حبس بودند، علی بن جعفر به ملاقات امام موسی کاظم(ع) میرفت و سوالات شیعیان را خدمت امام میبرد و پاسخ آنها را میآورد. الآن ما کتابی داریم با عنوان «مسائل علی بن جعفر». حدود ۲۰۰ حدیث در این کتاب ثبت شده که شامل سوالاتی است که ایشان از امام پرسیده است. در یک زمان، وقتی امام جواد(ع) وارد مجلسی شدند علی بن جعفر بیش از اندازه در مقابل حضرت کرنش کرد تا آنجا که اطرافیان تعجب کردند و گفتند: تو بزرگ بنیهاشم هستی و درست نیست یک پیرمرد در مقابل یک کودک اینگونه کرنش کند. علی بن جعفر دستی به محاسن سپیدش کشید و گفت: اگر خداوند امامت را به این محاسن سپید نداده، اما به این نوجوان داده من چه بگویم؟! حاصل کلام اینکه من این دو نفر را به طور خاص میشناسم که در تثبیت امامت امام جواد(ع) برای مردم نقش اساسی داشتند.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم در ادامه گفت: در راستای مسئله تثبیت امامت باید نکته دیگری عرض کنم. در میان عرب رسم است که میتوانند فرد را به اسم نام ببرند و میتوانند به کنیه نام ببرند. اگر فردی را به کنیه نام ببرند این امر نشاندهنده احترام فوقالعاده است. کنیه بالاترین عنوانی است که برای تجلیل و احترام از آن استفاده میکنند. امام رضا(ع) زمانی که امام جواد(ع) چهار سال داشتند، همواره با کنیه «ابوجعفر» ایشان را صدا میزد. یعنی عظمت او را از همان سن کودکی به همه گوشزد میکرد.
وی در بخش دیگر سخنان خود به دو اثر باقیمانده از امام جواد(ع) اشاره کرد و گفت: از امام جواد(ع) دو مطلب مهم باقی مانده است. یکی از آنها مجموعه ده دعا است که این ادعیه را مرحوم سیدبن طاووس در کتاب «مهج الدعوات و منهج العبادات» آورده است و محدث قمی هم به نقل از ایشان در حاشیه مفاتیح ذکر کرده است. امام جواد(ع) این دعاها را به همسرش که او را به شهادت رساند تعلیم کرده بود. با اینکه امام جواد(ع) میدانست این زن، چه کسی است و چه کاری خواهد کرد، اما حجت را بر ایشان تمام کردند. این ده دعا حاوی حقایق توحیدی فوقالعادهای است. یکی دیگر از گنجینههای زیبایی که از امام جواد(ع) باقی مانده است شانزده حدیث پشت هم است که بسیار خواندنی است. داستان این است که جناب عبدالعظیم حسنی خدمت امام جواد(ع) میرسد و از امام درخواست میکند احادیثی برایشان بیان بفرماید. امام جواد(ع) هم سلسله روایت خود را تا امیرالمومنین(ع) میرساند و شانزده روایت از ایشان نقل میکند.
وی در پایان گفت: انصافا این روایات از جمله روایاتی است که باید به عنوان یک منشور زندگی فردی و اجتماعی مورد شرح و تبیین قرار بگیرد. کلید بعضی از مشکلات زندگی ما و سرفصل سبک زندگی مطلوب از نظر اهل بیت(ع) در این شانزده حدیث است. به عنوان مثال یکی از روایات این است که حضرت فرمودند: مردم تا زمانی به خیر هستند که تفاوت داشته باشند، اگر تفاوت نداشته باشند هلاک میشوند. شب زمانی خودش را نشان میدهد که روز وجود داشته باشد، همچنین اگر همواره روز باشد، شب بیمعنا است. اگر همه خوشذهن باشند انسان کندذهن بیمعناست و بالعکس. این حدیث عملا پاسخی است به شبههای که در خصوص وجود شرور در عالم مطرح میشود. تفاوت فینفسه چیز بدی نیست و وجهی ندارد ما تفاوتها را از بین ببریم. حضرت در روایتی دیگر میفرمایند: اگر خداوند پردههای اسرار مردم را برمیداشت هیچ کسی فرد دیگری را دفن نمیکرد. اگر همه میدانستند ماهیت اطرافیانشان چه بوده است کسی دیگری را دفن نمیکرد؛ چراکه میگفتند این فرد آنقدر پلید است که نیازی نیست او را دفن کنیم. با این وجود خداوند بر کارهای زشت ما پرده افکنده است و کسی از کار دیگری خبر ندارد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا امام جواد رجب مصاحبه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۸۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عدالت برای همه، ظلم به هیچکس؛ محور پنجمین کنگره امام رضا(ع)
دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) گفت: در این کنگره تلاش شده به موضوع مهم جهان از منظر امام رضا نگریسته شود و از آنجا که موضوع و چالش جهان معاصر ما تبعیض و بیعدالتی است، بنابراین موضوع و عنوان کنگره امام رضا نیز عدالت برای همه، ظلم به هیچکس است. - اخبار استانها -
به گزارش تسنیم، نشست خبری پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) که روزهای 25 و 26 اردیبهشت در مشهد برگزار خواهد شد، امروز؛ سهشنبه 18 اردیبهشت در کتابخانه و موزه ملی ملک در تهران برگزار شد.
حجت الاسلام سید سعید رضا عاملی؛ دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در این نشست خبری با بیان اینکه کنگره جهانی حضرت رضا (ع) یک قدمت 40 ساله دارد، گفت: اولین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در سال 1362 آغاز شد و تا سال 72 چهار کنگره برگزار شد. این کنگرهها در سطح بسیار بالایی با حضور اندیشمندان و دانشمندان مراجع عظام برگزار میشد و رهبر حکیم انقلاب از سخنرانان کلیدی این کنگره بودند. کتاب انسان 250 ساله به نوعی انعکاس سخنرانیهای ایشان در چهار کنگره است.
وی افزود: پس از توقفی تقریبا 30 ساله در برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در سال 1401 تولیت آستان مقدس رضوی عزم کردند تا کنگره به عنوان پرچم و سرمایه هویتی آستان قدس رضوی احیا شود تا بتواند امتداد ملی و جهانی پیدا کند. خوشبختانه در مدت یک سال و نیم موفق شدیم 50 پیشنشست برگزار کنیم که 17 پیشنشست در خارج از ایران و 33 پیشنشست در داخل ایران برگزار شد.
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) گفت: در پیشنشستهای خارج از ایران 30 کشور مشارکت کردند و 5 پیشنشست در کشورهای آمریکای لاتین، پاکستان، عراق، ترکیه با محوریت انگلیس در اروپا برگزار شد. در این پیشنشستها که دست کمی از یک نشست اساسی نداشت، امتدادی در میان شیعهشناسان، ایرانشناسان و علاقمندان به مطالعه فرهنگ اهل بیت در رشتههای مختلف از حوزههای معارف دینی تا کسانی که تخصصشان ریاضیات، کامپیوتر، انسان شناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی بود با رویکردهای مختلف عنوان اصلی کنگره پنجم صورت گرفت.
عدالت برای همه، ظلم به هیچکس؛ عنوان کنگره جهانی امام رضا(ع)
عاملی با بیان اینکه عنوانی که برای کنگره پنجم و شش کنگرهای که پس از آن هر دو سال یک بار برگزار میشود، انتخاب شده، دیدگاهها و رویکرد تمدنی حضرت رضا (ع) به مسائل مختلف است، افزود: تلاش کردیم به مسائل و چالشهایی که در سطح جهان وجود دارد، بپردازیم؛ بنابراین موضوع کنگره عدالت برای همه، ظلم به هیچکس است. عدالت و تبعیض اساسیترین موضوع جهان معاصر ماست که موضوع کنگره پنجم حضرت رضا (ع) نیز هست.
وی با اشاره به تحولات غزه ابراز کرد: غزه جنایت و کشتار جمعی عمیقی را تجربه میکند. غزه شاهد یک جنایت بزرگ است که به آواره شدن یک میلیون انسان، گرسنگی 500 هزار نفر و کشتار بیش از 50 هزار انسان بیگناه منجر شده که 16 هزار نفر آنان کودکان بودند. زنان، کودکان و مردان فلسطین در این کشتار جمعی و جنایت جنگی قربانی شدند.
دبیر کنگره امام رضا (ع) با اشاره به جنگهای مرگبار و ویرانگر در ویتنام و فیلیپین و به بردگی گرفتن میلیونها آفریقایی توسط اروپاییها و آمریکاییها گفت: همه اینها کشتار جمعی بوده است. دنیا نیازمند آموزش نسبت به حوزه کشتار جمعی است؛ ظلم فراگیری که مثال بارز آن در نوار غزه است.
عاملی با اشاره به نامه پر از حکمت رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا تصریح کرد: آیت الله خامنهای در دو نامه خود تلاش کردند تا بیداری از خواب صورت بگیرد؛ در شرایطی که خیلیها میگفتند مگر کسی به این مطالب گوش میدهد، ولی امروز شاهد این بیداری هستیم که محصول آگاهی است.
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) موضوع کنگره را «عدالت برای همه، ظلم به هیچکس» عنوان کرد و گفت: کنگره جهانی حضرت رضا (ع) روزهای 24 و 25 اردیبهشت در تالار قدس حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار میشود. 20 نشست در کنگره پیش بینی شده است که به صورت همزمان برگزار میشود. در مراسم افتتاحیه کنگره پیام تصویری حضرت آیت الله خامنهای پخش خواهد شد. دکتر رئیسی رئیس جمهور محترم و حجت الاسلام مروی؛ تولیت آستان قدس رضوی سخنران مراسم افتتاحیه خواهند بود. همچنین پیام آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و جوادی آملی در این مراسم قرائت خواهد شد.
وی مهمترین شاخصه کنگره پنجم را بین المللی بودن آن عنوان و اضافه کرد: شاخصه مهم دیگر این است که به مهمترین نیاز جهان امروز که عدالت و مهمترین چالش امروز جهان که تبعیض است، به صورت محوری پرداخته شده است. کنگره جهانی حضرت رضا (ع) کنگره عمیقی است و توانسته با کسانی که مشارکت میکنند ارتباط محتوایی برقرار کند و این ارتباط محتواتی یک محتوای عمیقی را منعکس میکند.
یک کنگره کاملا محیط زیستی؛ بدون کاغذ
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تاکید کرد: کنگره حضرت رضا (ع) کنگره بدون کاغذ است و تلاش کردیم که هیچ کاغذی چاپ نکنیم و تولیدات کنگره به صورت الکترونیک در اختیار قرار گذاشته میشود و افراد با کیو آر کد آنها را دریافت میکنند.
وی اضافه کرد: کنگره جهانی حضرت رضا (ع) ناظر بر چالشهای جهانی به مساله میپردازد؛ کنگرهای نیست که فقط جنبههای معرفتی صرف را بیان کند. داعیه این را دارد که از طریق سرمایه اجتماعی رضوی بتواند یک فضایی به وجود آورد برای اینکه با این مظالمی که در سطح جهانی صورت میگیرد، مبارزه شود.
عاملی ابراز امیدواری کرد که در برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع)، امتداد اجتماعی ملی و جهانی اندیشههای امام رضا (ع) تبیین شود.
وی گفت: از سال 1820 تا سال 2020 میزان نابرابری اجتماعی از 28 درصد به 85 درصد رسیده است. دو قرن پیش که این همه امکانات و عقلانیت اجتماعی و علم و دانش کمرنگتر بود، 28 درصد موضوع نابرابری بودند، اما امروزه این آمار به 85 درصد رسیده است.
عاملی تاکید کرد: کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تلاش میکند این موضوع را با رویکردهای معرفتی، جامعه شناسی، توجه به نظام قدرت از منظر علوم سیاسی و نگاه روابط بین الملل به مساله عدالت و ظلم از منظر امام رضا (ع) بررسی و واکاوی کند.
طعم رافت امام رضا (ع) را باید همه بچشند
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با بیان اینکه ما میتوانیم از ظرفیت امامت بسیار بهرهمند شویم، تصریح کرد: امام رضا (ع)، رئوف، حکیم و مهربان است و مهربانی ایشان را 30 میلیون زائری که هر ساله به زیارت ایشان مشرف میشود، احساس میکنند. هر ساله 25 زائر ایرانی و 5 میلیون زائر خارجی داریم. اینها رأفت امام را درک کردند و در کنار رأفت، حکمت و عقلانیت امام را نیاز داریم درک و فهم کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سازمان بهداشت جهانی 5 حوزه را به عنوان حوزههای اصلی نیازهای انسان تلقی میکند که حوزه اول حوزه غذاست. امروزه نیمی از مردم جهان مساله امنیت غذایی دارند. گرسنگی یک مساله مهم جهان است و امروز در غزه 500 هزار نفر در معرض این شرایط خطرناک و فاجعهآمیز هستند.
عاملی افزود: آب آشامیدنی یکی از نیازهای اساسی دیگر است؛ جمعیت بزرگی از جهان از آب سالم برخوردار نیستند. مساله دیگر بحث مسکن است؛ یک میلیارد نفر از جمعیت جهان زاغهنشین هستند که پیشبینیها میگوید این جمعیت در چند سال آینده به سه میلیارد نفر میرسند. مشکل مسکن فقط ناشی از عدم توزیع منابع مالی نیست، بلکه ناشی از بی عدالتی و ظلم است.
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با بیان اینکه همه کودکان نیازمند آموزش هستند و آمار سال 2023 نشان میدهد نزدیک به 244 میلیون نفر از جمعیت کودک و نوجوان جهان از آموزش برخوردار نیستند، ادامه داد: سوءاستفاده از کودکان یکی از تبعیضها و مظالمی است که در سطح جهانی اتفاق میافتد. بالاترین آمار کودک آزاری و سوءاستفاده جنسی از کودکان متعلق به اروپا است. از هر پنچ کودکی که مورد سوءاستفاده جنسی قرار میگیرد، سه نفر اروپایی هستند. همچنین آمریکا بالاترین آمار کودک آزاری در جهان را دارد.
مشارکت کنندگان لزوما شیعه و مسلمان نیستند
دبیر بخش بینالملل کنگره جهانی حضرت رضا (ع) نیز در این نشست خبری با بیان اینکه 200 مقاله در سطح ملی و بین المللی به دبیرخانه کنگره بین المللی حضرت رضا (ع) ارسال شده است، افزود: در سطح بین المللی تلاش ما این بود که امام رضا (ع) و گفتمانسازی رضوی از مسیر زیست کردن و گفتوگو در ادبیات رضوی شروع شود.
زهره نصرت خوارزمی با بیان اینکه مشارکت کنندگان در بخش بین المللی لزوما مسلمان و شیعه نیستند، اضافه کرد: شرکت کنندگان در کنگره حضرت رضا (ع) از نژادها، کشورها و طبقات مختلف هستند. و
وی با بیان اینکه در ابتدا 116 کتاب به 24 زبان با دسترسی باز در اختیار محققان قرار گرفت و جلسات متعددی نیز شکل گرفت، گفت: اساتید دانشگاههای بزرگی در رشتههای مطالعات اسلامی و شیعهپژوهی که در این کنگره شرکت میکنند، توانستهاند با ادبیات رضوی ارتباط برقرار کنند.
خوارزمی افزود: تلاش کردیم در برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تعدد جغرافیایی و تکثر هویتی دیده شود. از بورکینافاسو تا برزیل، از توکیو تا میشیگان، از همه قارهها شرکت کننده و از نژادها و ادیان مختلف داریم.
برگزاری پیشنشستها در واتیکان
دبیر بخش بینالملل کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با اشاره برگزاری پیشنشستهای کنگره در واتیکان و عراق بیان کرد: در یکی از پیشنشستها که در واتیکان برگزار شد از مرکز مریمشناسی بیروت، از یونان، رم و واتیکان شرکت کننده داشتیم. همچنین در دو جلسهای که در بغداد عراق برگزار شد از کویت، مراکش، مصر و عراق شرکت کرده بودند. تلاش کردیم هر محلفی و هر محفل گفتوگویی برای روشن شدن ابعاد مختلف عدالت از منظر امام رضا (ع) باشد.
وی اضافه کرد: از آنجا که امام رضا (ع) اهل احتجاجات و گفتوگو با غیر بودند و همچنین روایتهای متعددی از مواجهه ایشان با مسیحیان و زرتشتیان وجود دارد، یکی از شرکتکنندگان در جشنواره کشیشی انگلیسی است که آیات انجیل را در حوزه عدالت و مقارن آن را با ادبیات رضوی کنار هم قرار داده است. این نشان میدهد که فهم ما از عدالت به هم نزدیک است و این عدالت مبنای خوبی برای تعاملات آینده در جهان است که این نیاز بیش از پیش احساس میشود.
کتاب «امام رضا (ع)؛ دانای خاندان محمد (ص)» در حال ترجمه به زبان صربی است
خوارزمی با بیان اینکه در صربستان هیچ کتابی به زبان صربی درباره امام رضا (ع) وجود ندارد، ادامه داد: هم اکنون کتاب «امام رضا (ع)؛ دانای خاندان محمد (ص)» در حال ترجمه به زبان صربی است و جالب است که صاحب انتشارات در آن کشور به واسطه دیدن سفرهای اربعین به فرهنگ شیعی علاقمند و داوطلب انتشار این کتاب شده است.
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در پایان گفت: عراق، لبنان، بورکینافاسو، مالی، آمریکا، اسپانیا، هلند، انگلیس، بلژیک، مراکش، گرجستان، تایلند، بوسنی و ... از کشورهایی هستند که در کنگره بین المللی حضرت رضا (ع) شرکت خواهند داشت.
انتهای پیام/